

Versgeperst lesmateriaal
voor in jouw klas
Hieronder vind je een overzicht van lesmateriaal dat ik in de loop der jaren heb gemaakt en verzameld. Je kunt het gratis downloaden en gebruiken in je eigen lessen!


Versgeperst lesmateriaal
voor in jouw klas
Hieronder vind je een overzicht van lesmateriaal dat ik in de loop der jaren heb gemaakt en verzameld. Je kunt het gratis downloaden en gebruiken in je eigen lessen!
Lesmateriaal, maar dan net even anders.
Vanaf dag één dat ik les geef ben ik begonnen met het maken van werkvormen om leerlingen in beweging te krijgen. Leerlingen die 50 minuten op een stoel zitten en luisteren naar mijn verhaal, dat kon in mijn ogen niet de bedoeling zijn. Natuurlijk zijn ‘saaie’ instructies noodzakelijk, je kunt niet goed lesgeven zonder. Maar ter afwisseling een activerende opdracht deed de leerlingen zichtbaar goed.
De werkvormingen die ik maak gaan altijd om de inhoud. Eerst het leerdoel dan de vorm. De vorm kan van alles zijn: klassendiscussies, visualisatie opdrachten, quizen, (bord)spellen, klaslokaalexperimenten en escaperooms.
Met mijn opdracht bij het spel ‘Koehandel’ won ik de eerst professor Peerprijs. Met een aantal van andere winnaars richten we de ‘Vrolijke Economen’ op. Dit leidde tot zeven bundels met vrolijke lesmateriaal dat direct in het klaslokaal kan worden ingezet. Ook maakte ik voor de SIEO, BeleggerUitlegger en diverse particulieren lesmateriaal. En natuurlijk niet te vergeten het STEAM materiaal wat ik ontwikkelde voor mijn Lego duplo en Hubelino workshops.


Versgeperst lesmateriaal
voor in jouw klas
Hieronder vind je een overzicht van lesmateriaal dat ik in de loop der jaren heb gemaakt en verzameld. Je kunt het gratis downloaden en gebruiken in je eigen lessen!


Lesmateriaal over beleggen
Beleggen saai en moeilijk? Nu niet meer. Voor Stichting Capital Amsterdam ontwikkelde ik diverse werkvormen. Deze vind je op BeleggerUitlegger en kun je gratis downloaden. Variërend vanaf 5 minuten tot een lesmodule van 8 weken. Leerlingen worden zich bewust van de gevaren én kansen van beleggen. Maar ze leren vooral de basis, daar kunnen ze hun hele leven nog voordeel van hebben.


Vrolijk lesmateriaal
De Vrolijke Economen zijn een begrip geworden in de wereld van (bedrijfs)economiedocenten. Ik werkte mee aan de zeven modules met vrolijk lesmateriaal die de DVE ontwikkeld heeft. En samen met Judith Brakkee maakte ik een escaperoom voor examenkandidaten.


SIEO werkvormen
Stichting Innovatie Economie Onderwijs is een initiatief professor Lans Bovenberg. SIEO maakt de methode Mens & Economie. De werkvormen die ik maakte zijn gratis te downloaden en bij alle methodes te gebruiken.


Peerprijs
De Peerprijs wordt sinds 2008 uitgereikt aan docenten die zelf lesmaterialen ontwikkeld hebben. Al het materiaal is terug te vinden op de website van de VECON en is zeker een bezoekje waard. Zelf won ik de allereerste Peerprijs en in 2015 viel ik nogmaals in de prijzen.


S.T.E.A.M. materiaal
Voor de basisschool maakte ik een Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics programma met Hubelino. Het programma bevat zeven verschillende soorten opdrachten waarin het STEAM-concept van uitdaging-denken-doen-delen gebruikt wordt. Voor welke uitdaging staat een leerling bij het doel van de opdracht. Waar moet zij aan denken, wat moet er gedaan worden en hoe deelt zij het resultaat. De opdrachten lopen op in moeilijkheidsgraad, net als de benodigde vaardigheden. De eerste vier opdrachten vallen in het CHC-model2 onder het kopje crystallized learning terwijl de drie opdrachten erna meer de categorie fluid learning horen.
Lesmateriaal, maar dan net even anders.
Vanaf dag één dat ik les geef ben ik begonnen met het maken van werkvormen om leerlingen in beweging te krijgen. Leerlingen die 50 minuten op een stoel zitten en luisteren naar mijn verhaal, dat kon in mijn ogen niet de bedoeling zijn. Natuurlijk zijn ‘saaie’ instructies noodzakelijk, je kunt niet goed lesgeven zonder. Maar ter afwisseling een activerende opdracht deed de leerlingen zichtbaar goed.
De werkvormingen die ik maak gaan altijd om de inhoud. Eerst het leerdoel dan de vorm. De vorm kan van alles zijn: klassendiscussies, visualisatie opdrachten, quizen, (bord)spellen, klaslokaalexperimenten en escaperooms.
Met mijn opdracht bij het spel ‘Koehandel’ won ik de eerst professor Peerprijs. Met een aantal van andere winnaars richten we de ‘Vrolijke Economen’ op. Dit leidde tot zeven bundels met vrolijke lesmateriaal dat direct in het klaslokaal kan worden ingezet. Ook maakte ik voor de SIEO, BeleggerUitlegger en diverse particulieren lesmateriaal. En natuurlijk niet te vergeten het STEAM materiaal wat ik ontwikkelde voor mijn Lego duplo en Hubelino workshops.

Lesmateriaal over beleggen
Beleggen saai en moeilijk? Nu niet meer. Voor Stichting Capital Amsterdam ontwikkelde ik diverse werkvormen. Deze vind je op BeleggerUitlegger en kun je gratis downloaden. Variërend vanaf 5 minuten tot een lesmodule van 8 weken. Leerlingen worden zich bewust van de gevaren én kansen van beleggen. Maar ze leren vooral de basis, daar kunnen ze hun hele leven nog voordeel van hebben.
Bekijken →

Vrolijk lesmateriaal
De Vrolijke Economen zijn een begrip geworden in de wereld van (bedrijfs)economiedocenten. Ik werkte mee aan de zeven modules met vrolijk lesmateriaal die de DVE ontwikkeld heeft. En samen met Judith Brakkee maakte ik een escaperoom voor examenkandidaten.
Bekijken →

SIEO werkvormen
Stichting Innovatie Economie Onderwijs is een initiatief professor Lans Bovenberg. SIEO maakt de methode Mens & Economie. De werkvormen die ik maakte zijn gratis te downloaden en bij alle methodes te gebruiken.
Bekijken →

S.T.E.A.M. materiaal
Voor de basisschool maakte ik een Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics programma met Hubelino. Het programma bevat zeven verschillende soorten opdrachten waarin het STEAM-concept van uitdaging-denken-doen-delen gebruikt wordt. (…)
Bekijken →

Peerprijs
De Peerprijs wordt sinds 2008 uitgereikt aan docenten die zelf lesmaterialen ontwikkeld hebben. Al het materiaal is terug te vinden op de website van de VECON en is zeker een bezoekje waard. Zelf won ik de allereerste Peerprijs en in 2015 viel ik nogmaals in de prijzen.
Bekijken →
